Образование по правата на човека като алтернатива предмет „Добродетели и религии“ – това предлагат в своето официално становище Амнести България, Сдружение „Дружество за Обединените нации в България“, Фондация „Партньори“, Сдружение за споделено учене – ЕЛА, доц. д-р Велина Тодорова и Български Хелзинкски комитет. Позицията е публикувана по повод Проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование.
Организациите настояват, че образованието по права на човека от най-ранна възраст е именно основата за изграждане на ценности, критично мислене, съпричастност и толерантност, към които българският законодател се стреми с въвеждането на спорния предмет „Добродетели и религии“.
Нашите мотиви са:
- Училището трябва да е пространство за равенство и уважение, не за разделение по религиозни убеждения.
- Правата на човека учат децата на съвместно съществуване, ненасилие, уважение към различието и активно гражданско участие.
- България е поела международен ангажимент по темата – стандартите на ООН, ЕС и Съвета на Европа подкрепят подхода, основан на права.
- Българското образование има нужда от практически ориентирани програми, не от формални и догматични часове.
Запознайте се с пълния текст на становището: